Bengt Ybe

Med 43 års erfarenhet från näringslivet på olika befattningar som anställd och som egen företagare – delar jag gärna med mig av mina erfarenheter. 

Jag startade min yrkeskarriär på Husqvarna AB gick sedan till Hunter Douglas och därefter startade jag eget företag. Efter ett antal år sålde jag bolaget till Knowit AB (publ) och fortsatte att driva ”mitt gamla bolag” som
Vd på Knowit Jönköping AB, sista åren var jag ansvarig för affärsutveckling/sälj.

Det jag brinner för är att stötta företag – nyetablerade och väletablerade, i arbetet med att utveckla sin affär.
De flesta företag i dag står inför stora utmaningar att möta kundkrav och samtidigt finns det helt nya möjligheter att driva sin affär.

Den digitala utvecklingen har gått som en röd tråd genom mitt arbetsliv. När internet började se dagens ljus i början av nittiotalet startade jag mitt företag. Affärsidén var att använda den nya tekniken som språngbräda till helt nya affärsmöjligheter. 

Framförallt under senare år har jag kommit i kontakt med både stora och mindre företag som stått inför att införa något system/tjänst, för digitalt stöd till kunder och för anställda.
I de flesta fall fanns en idé om att tjänsten skulle lösa ett antal uppgifter/problem och det fanns ofta en grov specifikation, men det blir sällan bra med bara det. För att skapa förutsättningar för att en tjänst skall fylla behoven, har jag under årens lopp blivit övertygad om att effektstyrning/effektkartläggning är en mycket bra metod att fånga in alla förväntningar som skapas när ett system/tjänst skall införas i en organisation.

     

Min tanke är att erbjuda min kunskap och erfarenhet till företag som står inför behov att införa digitala system och stöd i sin organisation. Att finnas med som en ”speaking partner” och stötta företaget i den digitala transformationen, kartlägga behov, se möjligheter och vara ett stöd vid upphandling av nya system/tjänster.